پايانه بين المللي بندر يوكوهاما
پايانه
بين المللي بندر يوكوهاما
ژاپن 2002-1995
برنده جايزه بزرگ
اثر: فرشيد موسوي و الخاندرو زائرا-پولو
هيئت داوران:
- يوشينوبو آشي هارا(رئيس هيئت داوران)
- آراتا ايسوزاكي(معاون هيئت داوران)
- تويو ايتو
- رم كولهاس
- سادائو واتانابه
- ماسائو كينوشيتا
برخي مشخصات مسابقه:
- جايزه اول يك پروژه
- جايزه دوم دو پروژه
- جايزه سوم پنج پروژه
- ديپلم افتخار ده پروژه
- تعدادي كه نام نويسي كرده اند: 3200 نفر
- تعدادي كه پروژه تحويل داده اند: 660 نفر
- تعداد كشورهاي شركت كننده: 63 كشور
- شروع طراحي: 1995
- پايان طراحي: 2000
- شروع ساختمان: 2000

- پايان ساختمان: 2002
- زير بنا: 48000 متر مربع
- هزينه كل: 129 ميليون پوند
هدف از ساخت اين پايانه دريائي ايجاد رابطه اي بين باغ موجود در ساحل و اسكله از يك طرف و شهروندان يوكوهاما و جهان گردان خارجي از طرف ديگر مي باشد.اين سازمان دهي به عنوان واسطه اي بين دو ماشين بزرگ اجتماعي كه تشكيلات جديد را مي سازد و شامل فضاهاي عمومي يوكوهاما و مديريت مسافرتهاي دريايي است، عمل مي كند. استفاده كنندگان از اين ترمينال را ساكنين بندر يوكوهاما،جهان گردان خارجي،مسافران تجاري، تماشاگران و شركت كنندگان نمايشگاهها تشكيل مي دهند.يكي از اهداف طراحي بدست آوردن واسطه اي از يك طبيعت متفاوت است. طرح داراي سازه اي متمايز بوده كه منجر به ايجاد يك محيط يكپارچه مي گردد. اين بنا، تأثير گذار،هيجان انگيز و جذاب بوده و عابرين را به داخل خود دعوت مي نمايد، طرح از نوآوري بسيار بالايي برخوردار است. ساختمان در عين پيچيدگي از سادگي و صميميت سرشار است، پهناور و در عين حال مقياس انساني دارد. كف ها و سقف ها بهم آميخته، محيط طبيعي براي گشت و گذار بوجود آورده و در نتيجه، ساختمان در امتداد شهر ديده مي شود و سطوح بر روي هم مي پيچند، تشكيل چين و شكن هايي را مي دهند كه نه تنها مقاومت سازه را بالا مي برد بلكه مسيرهاي متنوعي را بوجود مي آورد.

به خاطر زلزله خيز بودن منطقه جدائي بين ساختمان و سازه آن وجود نداشته و از عناصري مانند ستونها و ديوارها كمتر استفاده شده است. بين دو سازه بتني و فلزي، با مطالعات تفصيلي كه به عمل آمد سرانجام از سازه فلزي استفاده گرديد و اتصالات نيز اكثراً از جوش مي باشد.
در طراحي اين پروژه تمام تلاشها بر ابداعات هنري متمركز گرديده بود. از نظر ديد و منظر، انسان حجم مانعي را در مقابل خود نمي بيند. با احجام نرم كه انتخاب گرديده است، سمت دريا و منظر بندر يوكوهاما، به خوبي ديده مي شود.

نظر هيئت داوران در مورد برنده اول:
پروژه اي كه از ميان شركت كنندگان انتخاب گرديده است از خلاقيت بسيار بالايي برخوردار بوده و نه تنها فضاها با استادي طراحي گرديده اند، بلكه توجه بسياري به نحوه ساخت بنا نيز گرديده است.
طراحي كل بنا از يك نوع تركيب و روش شكل گرفته و از نظر عملكرد،مناسب تغييرات محلي و بين المللي بوده و انعطاف پذير مي باشد.
در عين حال به دو موضوع توجه شده است: داشتن دسترسيها و گردش مناسب در مجموعه و همچنين پرهيز از راهها و گذر گاههاي بن بست و در نهايت تعبيه باغ بر روي بام ها كه مي تواند مورد استفاده شهروندان مختلف قرار گيرد.

ابتدا از اينكه سطوح طبقات شيب دار بودند و از داخل تمام فضاها بهم مربوط مي شدند، در انتخاب پروژه ترديد داشتيم. ليكن بعداً دريافتيم كه 75 درصد سطوح صاف و بقيه هم كه شيب دار هستند براي افراد سالمند و معلولين بسيار مناسب مي باشند. همچنين يك روش بديع ساختماني پيشنهاد گرديده بود كه از صفحات فولادي سوراخ دار مفصلي تشكيل مي شد. طرح داراي نوآوري بسيار بوده و از شكل طبيعي و حتي آبستره نيز استفاده گرديده است. قايق هاي مسافرين مي توانند در طول اسكله توقف كنند كه اين امر راحتي و كشش بسياري را دارا مي باشد.

در نهايت با توجه به اين ارزشها، اين طرح بعنوان نفر اول و شايسته دريافت جايزه بزرگ مسابقه شناخته شد. از بين ده نفر برنده ديپلم افتخار اسامي معماران معروفي همچون دومينيك پرو از فرانسه و برنده اول مسابقه بين المللي " كتابخانه ملي فرانسه" و همچنين رافائل وينولي معمار آرژانتيني الاصل مقيم آمريكا كه برنده اول مسابقه بين المللي "مركز همايشهاي توكيو" مي باشد،به چشم مي خورد. شايان ذكر است كه دانيل ليبسكيند معمار معروف لهستاني و برنده مسابقه بين المللي گسترش موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن نيز، در پايان مسابقه پايانه يوكوهاما هيچ امتيازي كسب نكرد.
هنگامي كه از آقاي پل آندرو معمار معروف فرانسوي سوال كردم به نظر شما از آثار مهم معماري كه امروز شناخته شده است كدام اثر را جالب تر مي دانيد؟ پاسخ دادند: پروژه ترمينال بندر يوكوهاماي ژاپن
اثر خانم موسوي،هموطن شما.
منبع: معماري معاصر-2
معماري دهه 90 در جهان(برگزيدگان مسابقات بينالمللي معماري)
دکتر منصورسپهری مقدم
انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران
برداشت شده از وبلاگهای: معماری عمران شهرسازی/ باشگاه مهندسان ایران/امیر رضا رحیمی.
ژاپن 2002-1995
برنده جايزه بزرگ
اثر: فرشيد موسوي و الخاندرو زائرا-پولو
هيئت داوران:
- يوشينوبو آشي هارا(رئيس هيئت داوران)
- آراتا ايسوزاكي(معاون هيئت داوران)
- تويو ايتو
- رم كولهاس
- سادائو واتانابه
- ماسائو كينوشيتا
برخي مشخصات مسابقه:
- جايزه اول يك پروژه
- جايزه دوم دو پروژه
- جايزه سوم پنج پروژه
- ديپلم افتخار ده پروژه
- تعدادي كه نام نويسي كرده اند: 3200 نفر
- تعدادي كه پروژه تحويل داده اند: 660 نفر
- تعداد كشورهاي شركت كننده: 63 كشور
- شروع طراحي: 1995
- پايان طراحي: 2000
- شروع ساختمان: 2000

- پايان ساختمان: 2002
- زير بنا: 48000 متر مربع
- هزينه كل: 129 ميليون پوند
هدف از ساخت اين پايانه دريائي ايجاد رابطه اي بين باغ موجود در ساحل و اسكله از يك طرف و شهروندان يوكوهاما و جهان گردان خارجي از طرف ديگر مي باشد.اين سازمان دهي به عنوان واسطه اي بين دو ماشين بزرگ اجتماعي كه تشكيلات جديد را مي سازد و شامل فضاهاي عمومي يوكوهاما و مديريت مسافرتهاي دريايي است، عمل مي كند. استفاده كنندگان از اين ترمينال را ساكنين بندر يوكوهاما،جهان گردان خارجي،مسافران تجاري، تماشاگران و شركت كنندگان نمايشگاهها تشكيل مي دهند.يكي از اهداف طراحي بدست آوردن واسطه اي از يك طبيعت متفاوت است. طرح داراي سازه اي متمايز بوده كه منجر به ايجاد يك محيط يكپارچه مي گردد. اين بنا، تأثير گذار،هيجان انگيز و جذاب بوده و عابرين را به داخل خود دعوت مي نمايد، طرح از نوآوري بسيار بالايي برخوردار است. ساختمان در عين پيچيدگي از سادگي و صميميت سرشار است، پهناور و در عين حال مقياس انساني دارد. كف ها و سقف ها بهم آميخته، محيط طبيعي براي گشت و گذار بوجود آورده و در نتيجه، ساختمان در امتداد شهر ديده مي شود و سطوح بر روي هم مي پيچند، تشكيل چين و شكن هايي را مي دهند كه نه تنها مقاومت سازه را بالا مي برد بلكه مسيرهاي متنوعي را بوجود مي آورد.

به خاطر زلزله خيز بودن منطقه جدائي بين ساختمان و سازه آن وجود نداشته و از عناصري مانند ستونها و ديوارها كمتر استفاده شده است. بين دو سازه بتني و فلزي، با مطالعات تفصيلي كه به عمل آمد سرانجام از سازه فلزي استفاده گرديد و اتصالات نيز اكثراً از جوش مي باشد.
در طراحي اين پروژه تمام تلاشها بر ابداعات هنري متمركز گرديده بود. از نظر ديد و منظر، انسان حجم مانعي را در مقابل خود نمي بيند. با احجام نرم كه انتخاب گرديده است، سمت دريا و منظر بندر يوكوهاما، به خوبي ديده مي شود.

نظر هيئت داوران در مورد برنده اول:
پروژه اي كه از ميان شركت كنندگان انتخاب گرديده است از خلاقيت بسيار بالايي برخوردار بوده و نه تنها فضاها با استادي طراحي گرديده اند، بلكه توجه بسياري به نحوه ساخت بنا نيز گرديده است.
طراحي كل بنا از يك نوع تركيب و روش شكل گرفته و از نظر عملكرد،مناسب تغييرات محلي و بين المللي بوده و انعطاف پذير مي باشد.
در عين حال به دو موضوع توجه شده است: داشتن دسترسيها و گردش مناسب در مجموعه و همچنين پرهيز از راهها و گذر گاههاي بن بست و در نهايت تعبيه باغ بر روي بام ها كه مي تواند مورد استفاده شهروندان مختلف قرار گيرد.

ابتدا از اينكه سطوح طبقات شيب دار بودند و از داخل تمام فضاها بهم مربوط مي شدند، در انتخاب پروژه ترديد داشتيم. ليكن بعداً دريافتيم كه 75 درصد سطوح صاف و بقيه هم كه شيب دار هستند براي افراد سالمند و معلولين بسيار مناسب مي باشند. همچنين يك روش بديع ساختماني پيشنهاد گرديده بود كه از صفحات فولادي سوراخ دار مفصلي تشكيل مي شد. طرح داراي نوآوري بسيار بوده و از شكل طبيعي و حتي آبستره نيز استفاده گرديده است. قايق هاي مسافرين مي توانند در طول اسكله توقف كنند كه اين امر راحتي و كشش بسياري را دارا مي باشد.

در نهايت با توجه به اين ارزشها، اين طرح بعنوان نفر اول و شايسته دريافت جايزه بزرگ مسابقه شناخته شد. از بين ده نفر برنده ديپلم افتخار اسامي معماران معروفي همچون دومينيك پرو از فرانسه و برنده اول مسابقه بين المللي " كتابخانه ملي فرانسه" و همچنين رافائل وينولي معمار آرژانتيني الاصل مقيم آمريكا كه برنده اول مسابقه بين المللي "مركز همايشهاي توكيو" مي باشد،به چشم مي خورد. شايان ذكر است كه دانيل ليبسكيند معمار معروف لهستاني و برنده مسابقه بين المللي گسترش موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن نيز، در پايان مسابقه پايانه يوكوهاما هيچ امتيازي كسب نكرد.
هنگامي كه از آقاي پل آندرو معمار معروف فرانسوي سوال كردم به نظر شما از آثار مهم معماري كه امروز شناخته شده است كدام اثر را جالب تر مي دانيد؟ پاسخ دادند: پروژه ترمينال بندر يوكوهاماي ژاپن
اثر خانم موسوي،هموطن شما.
منبع: معماري معاصر-2
معماري دهه 90 در جهان(برگزيدگان مسابقات بينالمللي معماري)
دکتر منصورسپهری مقدم
انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران
برداشت شده از وبلاگهای: معماری عمران شهرسازی/ باشگاه مهندسان ایران/امیر رضا رحیمی.
+ نوشته شده در شنبه چهاردهم آذر ۱۳۸۸ ساعت 14:36 توسط سارا موسوی
|